idaidag.blogg.se

Förväntningar i sjukvården

Kategori: Allmänt

Jag har precis börjat arbeta i hemsjukvården i norge, och tycker att det verkar skilja sig lite från vården hemma. Nu har jag i och för sig inte arbetat i hemsjukvården hemma, så jag kan inte uttala mig så säkert. Nu är detta inte menat att bli ett typiskt "vi har så dålig vård i Sverige" inlägg, nog för att jag skulle kunna skriva ett sånt också. 
 
Flera gånger under de få dagar jag varit här har vi mött de som jobbar i hemhjälpen (inte hemsjukvården), som varit hos patienterna och städat, handlat mat och tvättat. Och vi kommer dit för att ge patienten mediciner från färdigställda dosetter. Det känns liksom rätt väl organiserat, och rätt gott om resurser att kunna ta hand om de äldre så gott. Som när vi åker på hembesök enkom för att ta på/av stödstrumpor. Görs det i Sverige också (det kanske jag bara inte vet om)? Och de kommentarer om att "här är det riktigt snuskigt, förbered dig", och man kommer in i ett, ja... lite stökigt hem kanske? 
 
Jag önskar verkligen att hemtjänsten är likadan i Sverige! 
Och arbetstempot förresten! Herregud, det är så mycket dötid att man undrar om de har planerat fel? Många fikaraster, många gånger orden "jaha, vad gör vi nu då?" yttras, och många gånger man medvetet åker till de som vill prata länge lite tidigare för att ge dem tid. Det sistnämnda är ju fint, och jag kommer ju inte stressa så mycket i sommar tror jag, bara jag lär mig hitta...
 
Ja, jag tror det blir en bra sommar, och det känns faktiskt som att jobbet blir mycket roligare när man vet att patienterna har det bra!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: